Hoeveel apps gebruiken we nu eigenlijk?
31/05/2016
DIRECT overstappen van Telecomprovider Ondanks contract
08/06/2016
Show all

Nederlanders lopen voorop met technologische kennis

Nederlanders behoren tot de voorlopers als het gaat om technologische kennis. Dat blijkt uit een groot Europees consumentenonderzoek van Samsung. Tegelijkertijd tonen de cijfers dat de technologische ontwikkelingen sommige Europeanen te hard gaan en dat ze het bijbehorende tech-jargon niet altijd kunnen bijbenen. De conclusies van het onderzoek is tweeledig: het enthousiasme rond technologie is in heel Europa onverminderd groot en om ervoor te zorgen dat sommige consumenten de boot niet missen is het zaak het tech-jargon te vereenvoudigen.



“Het is duidelijk dat technologie kan zorgen voor absolute wow-ervaringen,” zegt Menno van den Berg, Corporate Mobile Vice President. “Denk aan virtual reality headsets, driverless cars, slimme koelkasten. Maar nu al dit soort innovaties elkaar steeds sneller opvolgen blijkt er ook een schaduwkant te zijn, zo komt uit het onderzoek naar voren. Dat is goed om te weten, want dan kunnen we daar actie op ondernemen.”

Uit het Samsung-onderzoek komt naar voren dat Europeanen de digitale revolutie volledig omarmen. 52 procent van de mensen zegt veel meer technologie te gebruiken dan twee jaar geleden en 13 procent geeft aan niet meer zonder te kunnen. Meer dan de helft van de respondenten is enthousiast over nieuwe innovaties als de Cloud of het Internet of Things. Tegelijkertijd geeft bijna driekwart (72 procent) toe vaak te doen alsof ze weten wat de meest recente tech-termen nu eigenlijk precies betekenen.

Bijna een kwart van de respondenten (23 procent) zegt dat verwarrende terminologie hen ervan weerhoudt om de mogelijkheden van een product ten volle te benutten, terwijl 43 procent aangeeft minstens één technologisch product te bezitten dat geavanceerder is dan ze eigenlijk nodig hebben. 11 procent zegt zich ingehaald te voelen door de technologie.

“Uit het onderzoek komt naar voren dat de gebruikte terminologie bij sommige consumenten intimiderend overkomt en zo een barrière opwerpt,” zegt Menno van den Berg. “Als Samsung reageren we hierop door onze taal te vereenvoudigen én door het geven van digitale vaardigheidstrainingen aan 400.000 jongeren. Nu de mobiele, digitale en TV technologie zich steeds verder ontwikkelt, is het de verantwoordelijkheid van ons als industrie iedereen aan boord te houden, zodat iedereen kan profiteren van de voordelen die nieuwe innovaties bieden. We moeten mensen steunen die nog niet helemaal op hun gemak zijn met ontwikkelingen als het Internet of Things. Dat is ook de reden dat we investeren in de ontwikkeling van producten die écht slim zijn: simpel, gebruiksvriendelijk, veilig en eenvoudig te begrijpen.”

Nederlanders lopen voorop in Europa
Uit het onderzoek blijkt dat men in Groot-Brittannië het meest op het gemak is met technologische termen. 40 procent geeft aan nooit te hebben gedaan alsof ze wisten wat een tech-term betekende. Met 37 procent komen Nederlanders op plek twee. Deze percentages staan in schril contrast met Italië, het laagst scorende land met maar 13 procent dat nooit een leugentje heeft gebruikt om hun technologische kennis beter te doen lijken.

Als we het hebben over het installeren van technologie lopen Nederlanders voorop. 90 procent van ons zegt nooit problemen te hebben gehad met de installatie van een technisch device. De Zwitsers doen het net zo goed als wij. Het onderzoek is in opdracht van Samsung Electronics Europe uitgevoerd onder meer dan 10.000 Europeanen in 18 verschillende landen. Met als doel een beeld te krijgen van onze houding ten opzichte van technologie. In reactie op de resultaten heeft Samsung Electronics Europe een handige glossary samengesteld, ‘The Plain Tech Guide’, waarin de meest recente tech termen worden toegelicht.

Via het aanbieden van twee leerprogramma’s, Smart Classrooms en Tech Institutes, werkt Samsung samen met scholen en universiteiten. Doel is in 2020 400.000 jongeren in heel Europa te bereiken, aansluitend op de European Commission’s Grand Coalition for Digital Jobs. Tot nu toe heeft Samsung 600 Smart Classrooms en 48 Tech Institutes opgezet en doen al meer dan 100.000 jongeren mee. Als resultaat van deze inspanningen kregen nog voor het einde van de cursus al één op de vier studenten aan Samsungs Digital Academies een plaats toegewezen op een hoger niveau in hun leertraject*.

Emojis en de handigste apps van Europa
Terwijl de technologische taal zich verder ontwikkelt, geldt hetzelfde voor de manier waarop mensen zich in visuele vorm uitdrukken – kortom, emojis. De één ziet er een nieuwe internationale taal in, de ander weet niet wat hij ermee moet. Zoals inwoners van Roemenië. 27 procent van de Roemenen heeft wel eens gelogen over hun kennis van emojis, op de voet gevolgd door de Italianen (26 procent). In Bulgarije heeft maar één op de twintig inwoners (5 procent) ooit gebluft over zijn emoji-kennis. Navigatie-apps worden door Europeanen gezien als de meest bruikbare app. 66 procent noemt deze extreem handig om het leven te vereenvoudigen, gevolgd door weer-apps (56 procent) en telefooncamera’s (51 procent).

“Ondanks kanttekeningen is het bemoedigend om te zien dat Europeanen de technologie omarmen als nooit tevoren,” zegt Menno van den Berg. “Zo blijkt 55 procent van de mensen enthousiast te zijn over recente innovaties, zoals de Galaxy S7 en Galaxy S7 edge. Ook uit onze verkoopcijfers blijkt dat miljoenen Europeanen onze uitdaging hebben aangenomen: ‘rethink what a phone can do’. Bij Samsung blijven we ernaar streven producten te maken die begerenswaardig, duurzaam en gebruiksvriendelijk zijn. Daarbij zijn de onderzoekscijfers een goede reminder dat we ervoor moeten waken dat ingewikkeld tech-jargon niet in de weg komt te staan van innovaties die onze levens veraangenamen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: